maandag, september 11, 2006

Recycling & Milieubewustzijn

Vandaag heb ik voor de eerste keer m'n zwarte doos aan de straat gezet. Nee, dit is niet wat u denkt; het niveau van deze blog gaat niet naar beneden! De zwarte doos is een plastic zwarte doos met deksel iets groter dan de Nederlandse chemobox. En hier stoppen ze er geen chemisch afval in (dat gaat nog steeds gewoon in de grijze bak...). Hier gaat er papier (géén karton!), glas, aluminiumfolie en textiel in. Let wel: allemaal in dit kleine boxje en dan wordt het ding ook nog maar eens in de 14-dagen geleegd!
Toen ik net begonnen was als archeozoologe bij Wessex verbaased ik me erover dat er zoveel baterijen werden gebruikt en dat die dan ook nog eens gewoon in de prullenbak werden weggegooid. Dat moest maar eens veranderen en dus stelde ik een batterijen collectie-box in. Ze hebben er tenslotte ook een voor gebruikte theezakjes en de aluminiumdekseltjes van de melkflessen. Inmiddels is de box al vier keer weggebracht naar een recyclingbedrijf!
GFT-afval wordt hier overigens ook niet gescheiden. Heel opvallend: in Schotland (ook deel van het Verenigd Koninkrijk) hebben ze al jaren hetzelfde containersysteem als in Nederland. Gelukkig is Wiltshire een van de progressievste County's en gaan ze ze hier ook ergens volgend jaar invoeren.

Ach ja, je blijft lachen in het land waar milieubewustzijn niet verder gaat dan je druk maken om de vossenjacht!

Geen opmerkingen: