woensdag, januari 24, 2007

Geef mijn portie maar aan fikkie...

Om een beetje bij te blijven, lees ik regelmatig het nieuws op internet. Niet dat je daar echt vrolijk van wordt, maar het lijkt me goed voor mijn algemene ontwikkeling. Niet voor m'n bloeddruk... Want inmiddels ben ik dan wel redelijk gewend aan alle gekheid op een stokje uit Amerika en de gebruikelijke mensverachtende conflicten die daaruit voortvloeien; achterlijkheid dichter bij huis stoort me nog steeds.
Zo heeft het hoofd van de katholieke kerk voor Groot-Britannië een boze brief naar Blair gestuurd. En de bischop van Canterbury er gelijk een achteraan. Waar maken deze heren zich zo druk over zult u denken? Wel, het Vaticaan is al een tijdje bezig met een kruistocht tegen alles wat roze is. Daarin worden ze gesteund door de zuidelijke Angelicaanse kerk (ja, ze zijn ook daar niet allemaal zo christelijk...). Nu wil de Britse regering op 1 april een wet invoeren, gesteund door de meerderheid van het parlement, dat men niet langer gediscrimineerd mag worden op grond van geaardheid. Dit betekend o.a. dat homosexuele stellen voortaan niet meer geweigerd mogen worden bij adoptie. En dat zit beide heren dwars. Een derde deel van de adopties wordt namelijk binnen GB door katholieke organisaties afgehandeld (je moet toch wat als je 100% tegen abortus bent...). En die mensen voelen zich vanaf 1 april door de regering in een gewetensconflict geplaatst en zetten de regering nu onder druk door vanaf 1 april massaal te sluiten. Let wel: de sluiting is uitsluitend in het belang van het kind!
Beide heren willen dan ook dat er per wet een uitzondering gemaakt wordt specifiek voor katholieken. Niet dat de meneer uit Canterbury nu tegen de adoptie is. Voor hem is het gewoon zo dat religieuse belangen zwaarder wegen dan de wet... 'T is toch van de gekke! Kijken we toch allemaal minachtend naar landen als Iran waar kerk en staat niet gescheiden zijn. Want, het enige goede aan Frankrijk is toch wel de Franse Revolutie met z'n scheiding van kerk en staat. En hoewel dat menig katholiek de kop koste, is dat nog geen reden de feiten dan maar te negeren en de regering te blackmailen (als jij niet doet wat ik zeg, dan zie je maar waar je met die arme kindertjes blijft!).
Nu is dit niet de eerste issue waar de kerk haar dikke vingertjes in de pap heeft. Neem nu het verbod op de burka. Menig christen ziet dat wel zitten. Het staat immers niet in de koran en heeft dus niets met religie te maken en dus kan de staat zich hier wel even mee gaan bemoeien. Nu ken ik de bijbel wel aardig en ik kan mij niet herrinneren dat Jezus zich ooit negatief over homosexuelen heeft uitgelaten... Ook heeft hij nooit gezegd dat vrouwen niet gewijd kunnen worden. Dat betekend dus dat het tijd wordt dat er eens iemand gaat klagen over discriminatie van de vrouw binnen de katholieke kerk bij het gerechtshof in Brussel. Eens kijken of men dan nog zo vies is van een scheiding van kerk en staat!

Geen opmerkingen: