zaterdag, januari 27, 2007

Alleen

Jessica is er niet. Zij is gisteren naar Bradford vertrokken voor een workshop over vis. Niet dat ze van vis houdt, maar toch trekt het haar. Een soort haat-liefde verhouding zullen we maar zeggen. Als ze vis eet en er zit een graatje in dan hoeft ze de vis meestal niet meer (waar ik natuurlijk geen probleem mee heb). Anderzijds is ze gek op visbotjes, zolang er maar geen vis aan zit. Vrouwen-logica zullen we maar zeggen.

Prima, dacht ik, een dag helemaal voor mezelf. Kan ik doen en laten wat ik wil. Maar daar had ik buiten de waard gerekend. Toen ik gistermiddag thuis kwam, lagen daar vier briefjes op me te wachten. Een briefje met het adres waar ze te bereiken was, een briefje met inkopen die moesten worden gedaan, een briefje met wat er verder nog gedaan moest worden en een briefje met het adres van de dierenarts omdat Woezel een ontstoken oog heeft (Stimpy en Woezel zitten elkaar de laatste tijd behoorlijk in de haren). Dag vrij weekend. Ik heb nog net tijd om dit hier te schrijven voor ik het tweede lijstje ga afwerken.

Aangezien er hier verder niets spannends gebeurd, zal ik maar wat vertellen over de opgraving waar ik op het moment bezig ben. Dat is een begraafplaats uit de Romeinse tijd in Boscombe Down, in de buurt van Salisbury. We zijn met 15 man/vrouw bezig om op een klein stukje grond, dat bebouwd gaat worden, graven op te graven. Uiteraard met de troffel, dat is zo'n beetje het enige gereedschap dat ze hier kennen. En aangezien de graven dieper dan 1 m kunnen zijn, is dat een heel werk. Ik had het geluk om boomvallen te mogen opgraven. Een boomval is een spoor veroorzaakt door het omvallen van een boom. Die dingen zijn meestal hoefijzervormig maar dat hoeft niet. We hadden een paar sporen die of een graf of een boomval konden zijn. Aan mij de taak dat uit te zoeken. Na vier boomvallen weet je het wel en vond ik het nodig om ze op te hemelen aangezien ze direct verworpen worden. En dat na al het werk dat je er in hebt gestopt. We moeten alle sporen uitvoerig beschrijven en dus heb ik al mijn archeologische kennis maar uit de kast gehaald en het volgende geschreven:

Feature [12630] had an irregular rectangular shape and could be a nice large grave. By cleaning it meticulously with the trowel however, it became clear that it actually was a tree throw. As we are used to fill out all paperwork with painstaking accuracy, we were able to get insight into the prehistoric events that took place at Boscombe Down during the Roman period.

The first discovery we made was related to the species of the fallen tree. The dimension, shape and depth of the tree throw settled the matter. After some discussion it became clear that the tree must have been a banana tree. A banana tree laden with delicious bananas. The weight of the bananas possibly caused the tree to fall.

The second discovery was related to the direction of the wind. The tree fell to the southeast, thus blown down by a strong northwesterly storm. Those winds occur especially in the winter. So now we knew that the banana tree had fallen at some time during the winter.

However, bananas don’t grow in wintertime. This discovery was most important for the interpretation of the Boscombe Down excavation. To make it possible to grow bananas at this time of year a greenhouse would be necessary. Therefore, the only probable explanation for the features found is the following: During the Roman period a banana tree was planted in Boscombe Down. As bananas were very rare in these surroundings in this period, the banana tree can be considered as a holy or royal banana tree. To protect it from the harsh climate (during the excavation we were washed and blown away, attacked by wheelbarrows and other, usually non-flying objects and last but not least, deep-frozen), the settlers of Boscombe Down built a greenhouse. How long it stood we don’t know, but we do know that it was blown down in one harsh winter storm. The greenhouse collapsed and uprooted the banana tree as well as other trees within it. Some settlers will have sought shelter inside the greenhouse or maybe tried to protect the banana tree. They paid a high price. Those people were struck dead by huge pieces of glass and were buried at the place where once the fatal greenhouse had stood. We are sure that the analyses of the human remains and accompanying finds will reveal that 1. all people died at the same time and 2. they all suffered severe injuries caused by a collapsing greenhouse.


De opgravingsleidster was er heel tevreden mee en het stuk bevindt zich nu in de ordner met alle documentatie. Ja, Engelse archeologie kan heel interessant zijn!

Geen opmerkingen: