dinsdag, mei 29, 2007

19 Mei 2007: Terug naar huis

De boot gaat pas tegen achten 's avonds en dus hebben we nog tijd genoeg om van alles te bekijken. We beginnen met een wandeling van St Peter port naar St Martins point over het Cliff Path. Dit deel hadden we nog niet gehad. Het was weer heel spectaculair! Het begin van het path wordt gevormd door Clarence Battery. Ja, beste lezertjes, alweer een deel van zo'n 17de eeuws fort. Gelukkig kon Tries het wel waarderen...

Vervolgens de eerste koffiestop gehouden in Fermain Bay. Hier hadden ze een goddelijke cheesecake en echte milkshakes gemaakt met verse aardbeien. Het strandtentje lag direct naast een Matello tower. Daar waren er oorspronkelijk 22 van; dit was nummer 15. Ook deze dingen werden in de 17de en 18de eeuw gebruikt om het eiland te verdedigen tegen mogelijke aanvallen.
Verder over het Cliff Path naar St Martins point. Hier waren we de eerste keer begonnen aan het path. We hebben hem dus in stukjes en beetjes bijna helemaal gelopen. Een echte aanrader voor iedereen die ook van plan is om naar Guernsey te gaan! Vanaf hier zijn we naar de kerk van St Martin gelopen om oma te bekijken. Ze staat er bij de ingang van de begraafplaats. En dat al heel lang. Oma stamt namelijk uit 2500 v.Chr. In de late Romeinse tijd kreeg ze een facelift. En de een of andere zeer christelijke koster heeft geprobeerd haar te verwijderen door haar in stukken te slaan. Dat vonden de omwonenden toch net iets te ver gaan en hebben haar weer liefdevol inelkaar geplakt.
Vanaf St Martin pakten we de bus terug naar St Peter port. Helaas stapten we op de verkeerde en zagen zo nog een keer het hele eiland alvorens in de stad te worden afgezet. Toen was het rugzakken ophalen en op naar de Ferry. Maar natuurlijk niet zonder eerst nog even een taartje te hebben gegeten bij Boulangerie Victor Hugo!
De terugweg was overigens heel aangenaam. Niks geen akelige golven en dus ook geen spuugende medereizigers. Eenmaal in Poole werden we al opgewacht door de bestelde taxi en met een driekwartier waren we weer terug in Salisbury. Al met al een heel geslaagde vakantie!