woensdag, april 08, 2009

Tries heeft geholpen de Neanderthalers om te leggen...

Maar gelukkig weten we nu ook waar hij z'n creativiteit van heeft: van de Cro-Magnon! Eindelijk is ook Tries z'n spuug goedgekeurd en hebben ze z'n DNA kunnen testen. Hij heeft de R1b marker op z'n Y chromosoom en is dus de mannelijke variant van de illustere H-tjes. Eenmaal uit Afrika zijn we dus in Europa blijven hangen.

Ik mag dan wel de mannelijke variant van de H zijn, maar mijn voorouders hebben wel een heel andere route afgelegd dan die van Jessica. Wij behoorden tot de tweede emigratie golf die Afrika voor gezien hielden, dit in tegenstelling tot Jessica & cs. die het kompas nog niet hadden uitgevonden en mooi de verkeerde kant uit liepen; naar het westen dus. Zij merkten pas millennia later waar de uitgang van Afrika zat. Mijn voorouders daarentegen zaten toen al bijna, via Saudië Arabië, Tadjikistan en Centraal Azië, in West Europa. Dan komt het deel waar mijn familie waarschijnlijk wat minder trots op is: we waren de eersten die Europa binnentrokken, ergo, we hebben ons ijverig beziggehouden met het omleggen van de oerinwoners, de Neanderthalers. Toen Jessica eindelijk eens in Europa kwam kijken, waren Neanderthalers enkel nog maar een legende.

Tijdens de laatste IJstijd probeerden we het in Spanje wat warmer te krijgen. Toen het klimaat verbeterde, zo'n 10.000 jaar geleden, ging het weer noordwaarts. Onderweg beschilderden mijn voorouders een paar grotten in Spanje en Zuid-Frankrijk (mijn familie heeft de 'handtekening' uitgevonden!), totdat we ons in Nederland vestigden. Het is jammer dat we niet precies weten hoe we in Nederland zijn gekomen. Daar heb ik natuurlijk wel theorieën over, maar dat bewaar ik wel voor later als er meer bewijsmateriaal is...

Geen opmerkingen: